5 onnistumista ja 1 työläs haaste – tältä näytti vastuullisuuden kehittäminen Kekäleellä 2023
On aika katsoa hetki taaksepäin, miten olemme onnistuneet vastuullisuuden kehittämisen tavoitteissamme. Poimimme sinulle viisi kohokohtaa ja yhden kehitysaskeleen. Vastuullisuusraporttimme vuodelta 2023 avaa teemoja lisää.
1. Saavutimme B Corp -sertifikaatin
”Tavoitteena kokonaisvaltainen vastuullisuus ja todennettavissa oleva positiivinen vaikutus”
Yksi suurimpia saavutuksiamme vuodelta 2023 on, että saimme tähän asti tekemästämme vastuullisuustyöstä kolmannen osapuolen tunnustuksen. Kehitämme vastuullisuutta ja vaikuttavuuttamme kansainvälisen B Corporation -liikkeen tavoitteiden mukaisesti kokonaisvaltaisesti 5:ssä pilarissa: ympäristön, yhteiskunnan, asiakkaat, henkilöstön ja hallinnon huomioiden. Ihmisten luottamus vastuullisuusväittämiin on koetuksella. Siksi koemme erityisen tärkeäksi, että toimintamme on nyt kolmannen osapuolen läpivalaisemaa ja pisteytyksemme vastuullisuuden eri osa-alueilta on julkisesti nähtävillä.
Voit lukea lisää B corp -sertifioinnistamme TÄÄLTÄ.
2. Lukitsimme missiomme – tarkoituksemme lukee nyt yhtiöjärjestyksessämme
”Jos yritys haluaa olla vastuullinen, sen on oltava olemassa muutakin kuin voiton tekemistä varten.”
Osana B Corp -sertifiointiprosessia muutimme yhtiöjärjestystämme, eli dokumenttia, joka määrittelee yrityksen toiminnan tarkoituksen. Lisäsimme toimintamme tarkoitukseksi perinteisen voiton tuottamisen lisäksi tavoitteen luoda positiivinen vaikutus yhteiskuntaan ja ympäristöön. Päivitetty yhtiöjärjestyksemme ohjaa päätöksentekoa nyt ja tulevaisuudessa.
3. Kekäle Second hand -palvelu kasvoi 15-kertaisesti
”Pidetään tyyli kierrossa”
Vuonna 2022 lanseerattu Kekäle Second hand -palvelu kasvoi vuoden 2023 aikana 15-kertaisesti. Palvelun kautta 2700 vaatetta löysi potentiaalinsa tulla lempivaatteeksi uudelleen. Kiitos kasvusta kuuluu asiakkaillemme, jotka sekä tuovat vaatteensa kiertoon että ovat innokkaita tekemään laadukkaita second hand -löytöjä valikoimastamme.
4. Avasimme 2 uutta myymälää
”Kun liiketoimintamme laajenee, laajenee myös sen positiivinen vaikutus, kun tuomme palvelumme vaihtoehdoksi pikamuodille ja markettien vaateostoksille”
Haluamme olla siellä, missä ihmiset ovat – vaateostosten ollessa mielessä usein kauppakeskuksissa ja kaupunkien keskustoissa. Laadukas valikoima, aidot asiakaskohtaamiset ja henkilökuntamme asiantuntevuus aina materiaaleista leikkauksiin auttavat löytämään potentiaalisia lempivaatteita. Jokainen myymälämme tuo mukanaan myös pitämisen ideologian tueksi luodut palvelut, kuten Lempivaatevalmentajan ja Kekäle Second handin. 2 uuden myymäläavauksen jälkeen meillä on Suomessa 13 myymälää.
5. Toteutimme 3 kohtaamisen kieli- koulutusta & koostimme Kekäleen Kulttuurin käsikirjan
”Ihmisemme ovat suurin voimavaramme – siksi kehitymme yhdessä”
Järjestimme koko henkilöstöllemme Kohtaamisen kieli -koulutuksia. Ne kiinnittivät huomiomme siihen, miten puhumme itsellemme ja itsestämme – ja asiakkaillemme sekä asiakkaidemme kanssa. Koulutukset koskettivat kekäleläisiä syvästi ja ne olivat alkusysäys vuoden 2024 Rakkauspuhe-kampanjallemme.
Kekäleen Kulttuurin käsikirja sanoitti yrityskulttuurimme, kertoo arvoistamme, avaa odotuksemme ja antaa lupauksen siitä, miten työtä johdamme. Käsikirja on osa uusien kekäleläisten perehdytystä ja se löytyy julkisena verkkosivuiltamme.
+ 1 haaste: vastuullisten vaatteiden merkitseminen
”Haluamme tehdä vastuullisista valinnoista asiakkaille helppoja ja merkitä kriteerimme täyttävät valinnat myymälöissä ja verkkokaupassa”
Kuten kunnianhimoiseen vastuullisuustekemiseen kuuluu, haasteiltakaan emme ole välttyneet. Tavoitteemme oli jo vuoden 2023 aikana luoda tarkka määritelmämme vastuulliselle vaatteelle ja merkitä valikoimastamme vastuullisempina valintoina erottuvat tuotteet. Vaatteiden jälleenmyyjänä olemme riippuvaisia siitä datasta, jota tavarantoimittajamme tuotteista tarjoavat.
Aloittaessamme läpinäkyvyyden lisäämisen prosessin olemme saaneet kuulla olleemme ensimmäisiä jälleenmyyjiä, jotka järjestelmällisesti pyytävät vastuullisuusdataa brändi- ja tuotetasolla. Vaikka prosessissa ja vastuullisuuden todentamisessa kestää arvioimaamme kauemmin, haluamme tehdä työn kunnolla.
Teemme vuonna 2024 hartiavoimin töitä koostaaksemme mahdollisimman vastuullista valikoimaa ja kertoaksemme parempien valintojen mahdollisuudesta teille – asiakkaillemme – todennettavasti ja totuudenmukaisesti, ilman viherpesua.
Toivomme, että se, mikä on tänään meille vaikeaa, olisi tulevaisuudessa yleinen bisneskäytäntö. Siksi pyrimme muuttamaan alaa yhdessä tuotantoketjun kanssa ja jokaisessa asiakaskohtaamisessa kanssasi.
Vuoden 2023 vastuullisuusraportistamme löydät lisää tietoa etenemisestämme.
Tehdään yhdessä tekoja pitämisen puolesta!
Julkaistu 10.6.2024.