Meidän tapamme muuttaa maailmaa
Meille vaatteet eivät ole ohivirtaavaa muotihöttöä, vaan olennainen osa sitä, miten hyvältä itsenä oleminen tuntuu. Olemme silloin onnistuneet työssämme, kun asiakkaamme ostavat vähemmän, ja pitävät ostettuja vaatteita taas entistä enemmän ja pidempään.
Tiedämme, että olemme matkamme alussa – vaikka olemme harjoitelleet perheyrityksenä jo yli 65 vuoden ajan. Vaatii monen asian muuttumista kulutuskulttuurissamme, vaateteollisuudessa ja ennen muuta meissä itsessämme, että vaatteet tuottavat hyvää niiden käyttäjille, valmistajille, myyjille sekä koko planeetalle. Tämä ei kuitenkaan lannista meitä, vaan innostaa parantamaan tekemistämme jatkuvasti, kutsuen muutkin mukaan.
Kekäle Oy on sitoutunut vastuulliseen liiketoimintaan ja pyrkii edistämään eettisiä toimintatapoja. Suhtaudumme vakavasti kaikkeen laittomaan, epäeettiseen ja muuhun toimintaohjeidemme vastaiseen toimintaan ja kannustamme tuomaan ne tietoomme aina, kun siihen on perusteltu epäilys. Täysin anonyymia palautetta pääset antamaan Kekäleen ilmoituskanavan kautta.
Vastuullisuustyömme viisi tärkeää teemaa
Kirkastimme vuonna 2022 kehitystyömme tärkeimmät teemat tuleville vuosille. Lähdimme liikkeelle perustavanlaatuisesta kysymyksestä: missä piilevät Kekäleen suurimmat mahdollisuudet vaikuttaa ympäristöön ja yhteiskuntaan?
Tältä sivulta löydät tiivistetyssä muodossa vastauksemme eli vaikuttavuusstrategiamme vuosille 2023–2025. Mikäli haluat sukeltaa pintaa syvemmälle, tervetuloa tutustumaan uusimpaan vastuullisuusraporttiimme vuodelta 2023 sekä ensimmäiseen vastuullisuusraporttiimme vuodelta 2022.
Haluamme läpivalaista vastuullisuutemme entistä paremmin ja saada toiminnallemme kansainväliset uskottavat standardit. Vuoden 2023 lopussa saimme B-Corp -vastuullisuussertifikaatin ensimmäisenä vaatealan yrityksenä Suomessa. B Corp on yksi arvostetuimmista ja vaikeimmin saatavista kansainvälisistä sertifioinneista, jonka saamisen ehtona on toiminnan kokonaisvaltainen vastuullisuus ja todennettavissa oleva positiivinen vaikutus.
Kuinka saamme henkilöstömme loistamaan?
Olemme perheyritys, ja työntekijämme ovat onnistumisemme keskiössä. Haluamme kekäleläisten kasvavan, loistavan ja tuntevan olevansa juuri oikeassa paikassa. Kekäleen Kulttuurin käsikirja sanoittaa yrityskulttuurimme, on osa perehdytyksiä ja julkisesti nähtävillä.
Tärkeimpiä toimenpiteitämme tulevina vuosina ovat:
- Työntekijöiden tyytyväisyyteen ja hyvinvointiin tähtäävä hyvinvointiohjelma
- Työntekijöiden uusi kouluttamisohjelma, Kekäle-akatemia
- Monimuotoisuuden, tasa-arvon ja osallisuuden jatkuva kehittäminen
Kuinka autamme asiakkaitamme tekemään pidetyimpiä valintoja?
Liikkeissämme tapahtuu kaksi miljoonaa asiakaskohtaamista vuosittain. Se, mikä niiden vaikuttavuus on ja kuinka kulutustottumuksia voidaan hiljalleen muuttaa, on meille merkityksellistä. Olemme pukeneet kommunikaatiomme niin myymälöissä kuin ulkoisissa kanavissa kantamaan viestiä pitämisen puolesta. Tavoitteemme ei ole myydä mahdollisimman montaa uutta vaatetta, vaan sellaisia, jotka yhdistyvät olemassa olevaan vaatekaappiisi ja kohottavat sieltä jo löytyvien vaatteiden käyttökertoja. Tässä apuna ovat lempivaatevalmentajamme.
Neljä askelta kestävämpään vaatekaappiin:
- Osta vähemmän
- Pidä enemmän
- Pidä huolta
- Pidä tyyli kierrossa
Kuinka kehitämme valikoimaamme kestävämpään suuntaan?
”Osta vähemmän, pidä enemmän” on kantava ajatuksemme, joka ohjaa tuotevalikoimamme kokoamista. Haluamme haastaa pikamuotiketjujen mukanaan tuoman ajatuksen siitä, että enemmän on parempi. Haluamme, että huolella valitut vaatteet kestäisivät myös tarkemman tarkastelun. Siksi kehitämme valikoiman vastuullisuutta yhdessä tavarantoimittajabrändiemme kanssa.
Mitä olemme jo saaneet aikaan?
- Nollatoleranssi vaatteiden tuhoamispolitiikalle
- 100 % turkisvapaa valikoima
- 0 % vaatteista päätyy kaatopaikalle
- Olemme esitelleet vaikuttavan ostamisen ohjeistomme ja valikoiman vastuullisuuden tavoiteemme yhteistyöbrändeille. Olemme aloittaneet brändien ja tuotteiden vastuullisuusarvioinnin prosessin, jotta voimme tulevaisuudessa merkata vastuullisuuskriteerimme täyttävät tuotteet myymälässä ja verkkokaupassa.
Kuinka edistämme kiertotalouteen siirtymistä tuotteillamme ja palveluillamme?
Kestävintä kiertotaloutta on pitää tuotteet kierrossa siinä muodossa kuin ne ovat – siis vaatteet vaatteina – mahdollisimman pitkään. Siinä auttaa vaatteiden oikeaoppinen huolto ja pitämättömien vaatteiden vapauttaminen toisille käyttöön second hand -ajatuksella.
Haasteeseen vastataksemme olemme tehneet esimerkiksi seuraavaa:
- Olemme tuoneet valikoimaamme vaatehuollon välineet, ja vuonna 2023 niitä myytiin 4922 kappaletta.
- Opastamme vaatehuoltoon ahkerasti niin myymälässä kuin sosiaalisen median kanavissakin.
- Olemme kehittäneet ja laajentaneet Second hand -palveluamme ja kehitys jatkuu edelleen.
Kuinka kannamme vastuumme luonnolle ja muille sidosryhmille?
Olemme kaikki kytköksissä toisiimme ja toisistamme riippuvaisia. Tarkoituksemme on ymmärtää negatiivinen jälkemme ja lähteä pienentämään sitä. Lisäksi tahdomme ottaa aktiivisen roolin positiivisten kierteiden synnyttämisessä ja tuottaa lisäarvoa sekä ympäristölle että ympäröivälle yhteisölle.
Ympäristöjärjestelmä, vaikuttavan ostamisen linjaukset sekä yhteiskunnallinen kumppanuustyö ovat toiminnassamme aktiivisesti mukana ja tulevaisuudessa niiden positiivinen vaikutus on mitattavissa.
Mitä olemme jo saaneet aikaan?
- Teimme oman toimintamme (scope 1) ja ostoenergiamme (scope 2) päästölaskennan vuonna 2023.
- 90 % käyttämästämme energiasta on uusiutuvaa energiaa.
Lue vastuullisuusraporttimme vuodelta 2023 - lataa tästä!
Tähtäämme suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjäksi muutoksessa kohti kestävää ja vastuullista muotialaa. Otamme ilolla vastaan kaikki kehitysehdotukset vastuullisuustyöhömme liittyen: vastuullisuus@kekale.fi
Ajankohtaista:
- Kekäle x Radio Helsinki: Kohtaamisen anatomia - Entä jos kohtaisimme itsemme ja toisemme lämmöllä ja pehmeydellä? Uusi radio-ohjelma johdattaa merkityksellisten kohtaamisten anatomiaan (09/2024)
- 5 onnistumista ja 1 työläs haaste - tältä näytti vastuullisuuden kehittäminen Kekäleellä 2023 (06/2024)
- Mitä teemme, jotta vaatevalikoimamme kattaisi isommatkin koot? (05/2024)
- Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkamme kampanjaa tärkeän asian puolesta (04/2024)
- Suuri suomalainen itsetuntotutkimus - Selvitimme, miten suomalaiset naiset puhuvat itsestään ja itselleen (04/2024)
- Myötätunto itseäsi kohtaan voi muuttaa maailmasi - Mieli ry:n asiantuntijan vinkit kohti sisäistä rakkauspuhetta (04/2024)
- Sanat jättävät jäljen. Puhu siis itsellesi rakkaudella - Lue lisää Rakkauspuhe-kampanjasta! (04/2024)
- Kekäle avaa uuden myymälän Espoon Selloon – vaatealan uudistaja haluaa olla siellä, missä asiakkaat ovat (03/2024)
- Kekäle lukitsi vastuullisuuteen sitoutumisen yhtiöjärjestykseensä – tavoitteena ei ole pelkkä voiton maksimointi vaan positiivinen vaikuttaminen yhteiskunnalle ja ympäristölle (02/2024)
- B Corp – merkki siitä, että työmme tarkoituksena on muukin kuin vaatevuorien kasvu (02/2024)
- Saimme toivomamme joululahjan: Kekäle on nyt B Corp -vastuullisuussertifioitu yritys (12/2023)
Lue lisää:
Muokattu viimeksi 10.6.2024