Ladataan kassaa...
Black Fridayn etkot verkossa - tuotteita jopa -50% | NAISET | MIEHET |

Kekäle lukitsi vastuullisuuteen sitoutumisen yhtiöjärjestykseensä

Tavoitteena ei ole pelkkä voiton maksimointi vaan positiivinen vaikuttavuus yhteiskunnalle ja ympäristölle 

Olemme muuttaneet Suomessa ensimmäisten joukossa yhtiöjärjestystämme kansainvälisen B Corp -vastuullisuusyhteisön mukaiseksi. 

B Corp -liikkeen alulle panema ja Castren & Snelmanin asiantuntijoiden muotoilema lisäys on ollut mahdollista lisätä yhtiöjärjestykseen Suomessa syksystä 2023 saakka. Tuolloin PRH totesi, että lisäys on lakiteknisesti mahdollinen. 

Tavallisesti osakeyhtiölaki määrittelee toiminnan tarkoitukseksi voiton tuottamisen osakkeenomistajille. Osana B Corp -sertifiointiprosessia suomalaisen osakeyhtiön on nyt lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa yritys kertoo tavoittelevansa muutakin kuin taloudellista kasvua: tarkemmin positiivista vaikutusta yhteiskunnalle ja ympäristölle.

Laajempana ilmiönä kyse on Yhdysvalloissa ja Keski-Euroopassa laajasti tunnetusta B Corp -liikkeestä ja sidosryhmäkapitalismista, jotka haastavat perinteisen osakkeenomistajan edun maksimoinnin. Kyseessä on liiketoimintamalli, jossa yrityksen päätöksenteossa otetaan huomioon kaikki sidosryhmät, kuten työntekijät, asiakkaat, yhteisöt ja ympäristö. Mallissa korostetaan vastuullista liiketoimintaa ja pitkän aikavälin kestävyyttä.

B Corp vaatii sertifioitavan yrityksen sitoutumaan laillisesti edistämään kaikkien sidosryhmien etua. Sitoutumista kutsutaan ”mission lockiksi.” Muutoksella pyritään suojelemaan yrityksen laajempaa missiota myös mahdollisten rahoituskierrosten ja johtamisen muutosten läpi niin, että yrityksen olemassaolon tarkoitus ei muutu edes listautumisannissa.   

Saimme arvostetun ja vaativan B Corp -vastuullisuussertifikaatin joulukuussa 2023. Maailmanlaajuisesti sertifioituja yrityksiä on noin 8000, ja niistä tunnetuimpia ovat esimerkiksi Patagonia sekä Ben & Jerry’s. Sertifioituna B Corp -yrityksenä raportoimme vaikutuksistamme ja edistymisestämme vuosittain ja valmistautumme sertifioimaan liiketoimintamme tiukan protokollan läpi aina kolmen vuoden välein.   

Jos vaateala haluaa olla vastuullinen, vaatteita on myytävä vähemmän ja kuluttamisen on muututtava. Olemme jo useamman vuoden haastaneet alan toimintamalleja pidetyimpien vaatteiden filosofiallamme. Positiivisen vaikuttavuuden tavoitteen kirjaaminen yhtiöjärjestykseen lukitsi missiomme edistämisen osaksi liiketoimintamme ydintä ja samalla jokapäiväisiä työtehtäviämme,” toimitusjohtahamme Joonas Kekäle kertoo. 

Lisätietoja aiheesta: