Unelmissa kevät
Lohduttoman alkuvuoden hopeareunusta etsiessä päädyimme silmiä avaavan havainnon äärelle: elämän kauneus on ympärillämme jo nyt. Se on rakkaiden kanssa jaetussa arjessa ja aamukahvissa. Se on tutusti kulman takaa kurkkaavassa keväässä, joka tuo lupauksen valosta ja huolivapaista päivistä. Se on juhlanarvoisissa hetkissä, jotka tihkuvat naurua ja elämänmakua.
Kun katsahtaa ympärilleen ja tunnistaa, että tässä se on, hälvenee mieltä painava huolikin piirun verran pienemmäksi. Sillä huolen sijaan, nyt jos koskaan, on tärkeä tuntea empatiaa ja rohkeutta. Tunnistaa omat etuoikeutensa ja kiittää niistä. Mutta aivan yhtä tärkeää on keskittyä ilonhetkiin ja uskaltaa unelmoida kevyemmästä huomisesta.
Meidän unelmissamme kevät on kukkea, täynnä lämpöä ja läsnäoloa. Juhlia, joissa korviin kantautuu riemukas puheensorina. Aamuja, joiden kauneudesta voi hetkeksi haltioitua. Arkea, mutta myös lähestyvän kesäloman kepeää kuplivuutta.
Kevään Kekäle-lehti noudettavissa myymälöistämme
Nämä unelmat mielessä kasasimme kevään Kekäle-lehden, jonka voit paperisena käydä nappaamassa myymälästämme tai vaihtoehtoisesti tutustua sen sisältöihin täällä verkossa. Sen sivuilta löydät niin hurmaavia juhlatyylejä kuin arjen urheita luottokumppaneita. Pääset kurkistamaan visualistimme vaatekaapille, näkemään Lempivaatevalmentajan muuttumisleikin tulokset ja opit huoltamaan tennarit valmiiksi kuiville kevätkaduille.
Toivomme, että niiden avulla inspiroidut yhdistelemään vaatekaappisi lempivaatteita uusin tavoin sekä tekemään vastuullisia vaateostoksia, kun on aika uudelle. Mutta ennen kaikkea toivomme, että ne saavat sinut hetkeksi unelmoimaan.
Vastuullisuuden kotimaiset sanansaattajat
Vaatteen matka kauppaan ja käyttöön on pitkä ja monivaiheinen. Sen tekemiseen on osallistunut lukuisia ihmisiä eri puolilla maailmaa, ja tuotantoketjun jokaisella vaiheella on ympäristövaikutuksia.
Keskustelimme aiheesta neljän suomalaisen vaatebrändin – Andiatan, Kaikon, Kuusaman ja Uhanan – edustajien kanssa. He kertoivat, miten vastuullisuuden eri osa-alueet ilmenevät ja painottuvat brändien omassa toiminnassa.
Pääsimme kuulemaan Tarja Rantasen luotsaaman Andiatan suunnittelufilosofiasta, jonka keskiössä on laatu, ajattomuus sekä kestävyys. Muotialan konkari RItva Fallan uuden uusi brändi, Kuusama, puolestaan keskittyy ekologisiin materiaaleihin, pitkäikäisiin malleihin sekä tuotantoketjuun, jonka hiilidioksidipäästöt on mahdollisimman pienet.
Uhanan Suunnittelijaduo Hanna Virkamäki ja Mira Vanttaja nostivat esiin myös tasa-arvokysymykset ja Kaikon Eeva Valopaasi kertoi millaista työtä he tekevät sosiaalisen vastuun piirissä.
Takin kevennys
Ainoa kevennyskuuri, johon otamme vuosittain osaa, on jokakeväinen vaatekaapin kevennys. Nyrkkisääntönä keventämiskuurin oikeaoppisessa toteuttamisessa on se, että mitä enemmän valoa, sitä enemmän keveyttä ja kepeyttä vaatekaapista kaivetaan esiin. Kuurin ensimmäinen ja tärkein tavoite on unelmaisen kevättakin löytäminen, jotta harteilta voi karistaa talven raskaat kerrokset.
Takki on sesongista riippumatta yksi vaatekaapin kiistatta tärkeimmistä vaatekappaleista, sillä sen lisäksi että sille tulee taatusti paljon käyttökertoja, on se myös asujesi näkyvin ja usein myös määrittelevin osa. Juuri sinun näköisesi ja elämäntyyliisi sopiva takki takaa, että olet viimeistä myöden viimeistelty uuden kepeän elämäsi jokaisessa hetkessä. Simppeleinkin asu muuttuu kerralla keväiseksi, kun se saa kruunukseen sesonkiin sopivan takin.
Kevättakkien parhaimmisto ei juurikaan muuta muotoaan ja siitä jos jostain pidämme. Parhaimmat takit kun ovat klassikkomalleja, joita pidät pitkään ja rakkaudella, sesongista toiseen.