Ladataan kassaa...
Vain verkossa: valitut brändit -15% sunnuntaihin asti | NAISET | MIEHET |

Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkamme kampanjaa tärkeän asian puolesta

Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.

“Luimme surullisina kyselyn tuloksia. Itsestä käytetyt sanat olivat hätkähdyttävän julmia”, kertoo Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle. “Kysely vahvisti henkilökuntamme mutu-tuntuman: 67 % naisista puhuu itsestään halveksuvasti. Valtaosa kuitenkin halusi ulkonäkö-kommentoinnin loppuvan. Koimme, että meillä on mahdollisuus ja vastuu vaikuttaa tähän itsevihapuheeseen vuosittaisella 2,5 miljoonalla asiakaskohtaamisella.”

Kekäle suunnitteli sidosryhmiensä ja henkilökuntansa kanssa itsekriittistä puhetta vastaan suunnatun Rakkauspuhe-kampanjan. Palaute laittoi kuitenkin tarkistamaan pääviestiä.

“Tarkoitus oli hyvä, mutta sanoitus ei. Ymmärrämme nyt, että kampanjamme pahoitti monen mielen. Pyydämme sitä vilpittömästi anteeksi”, pahoittelee Joonas Kekäle. ”Pelkäsimme, että ”kaunis puhe”-kampanja jäisi huomaamatta. Halusimme ottaa kantaa, ettei rumia sanoja voi piilottaa edes trendikkäillä vaatteilla tai kauniilla visuaalisuudella.”

Palautteesta viisastuneena Kekäle vaihtaa Rakkauspuhe-kampanjan mainokset ja kutsuu kaikki edelleen mukaan kohti myötätuntoisempaa suhtautumista itseen ja samalla toisiin.

”Tämä oli ja on tärkeä keskustelu. Jatkamme kampanjaa, ja panostamme siihen entistäkin vahvemmin saadun palautteen suuntaisesti. Olemme kiitollisia, miten rohkeasti ihmiset nostivat asian yleiseen tietoisuuteen ja vaativat laajempaa keskustelua. Ymmärrys lisääntyy, kun annamme toisillemme mahdollisuuden tulla kuulluiksi. Haluamme luoda Kekäleestä turvallisen, kehorauhallisen tilan.”

Kommenttien yksi huolenaihe oli, että isoja kokoja on huonosti saatavilla. Kekäleellä tiedostetaan ongelma. Vaateteollisuuden toimitusketjuista johtuen isoja kokoja ei ole helposti saatavilla. Vaikka Kekäleellä on tarjontaa XXS-3XL-kokoluokille, valikoima on suppeampi isoimpien kokojen kohdalla. Kekäle on vuosia vaatinut tavarantoimittajiltaan kokovalikoiman laajentamista ja osa tavarantoimittajista on jopa hylätty liian suppean kokolajitelman vuoksi. Kekäle on esimerkiksi laajentamassa oman Sinnuu-mallistonsa kokovalikoimaa osassa tuotteissa kokoon 50 asti ja muista toimenpiteistään se tiedottaa lähiviikkoina.

“Kulttuurimme on muovannut mielikuvaa ”hyväksyttävästä kehosta”, toteaa Joonas Kekäle. “Olemme vaateliikkeenä osaltamme vastuussa muotialan toiminnasta. Toivomme, että keskustelu laajenee koskemaan tapaamme puhua itsellemme, itsestämme sekä toisillemme ja toisistamme. Jokainen ihminen on itsessään ainutlaatuinen ja arvokas.”

Lue lisää kyselytutkimuksesta: Suuri suomalainen itsetuntotutkimus

Julkaistu 29.4.2024