Ladataan kassaa...
Vain verkossa: valitut brändit -15% sunnuntaihin asti | NAISET | MIEHET |

Mitä teemme, jotta vaatevalikoimamme kattaisi isommatkin koot?

Itsemyötätuntoa korostava Rakkauspuhe-kampanjamme nosti kärjistetyllä pääviestillään keskusteluun yhden kielteisen kehopuheen syistä: isojen vaatekokojen puutteen vaatekauppojen valikoimissa. Jos jatkuvasti kokee olevansa väärän kokoinen tai muotoinen, tulee helposti syyttäneeksi omaa kehoaan, vaikka vika on vaatetarjonnassa. Mistä isojen kokojen pieni tarjonta johtuu, miksi muutos ottaa aikaa ja mitä me Kekäleellä olemme tehneet?

Lähtötilanteemme

On totta, että isojen kokojen valikoima on lähtökohtaisesti pienempi kuin keskikoon vaatteiden. Pluskoolla tarkoitetaan usein kokoa XL tai 42–44 ja sitä isompia vaatteita.  

Valikoimastamme löytyy esimerkiksi tällä hetkellä XL tai 42/44 koossa 1513 naisten tuotetta, mikä kattaa 44 % naisten valikoimasta. Vastaavasti XXL/46 koossa on 709 tuotetta eli 21 % valikoimasta. 3XL/48–50 koossa valikoima on enää 123 tuotetta eli 3,6 %. 

Olemme samaa mieltä keskusteluun osallistuneiden henkilöiden kanssa: tämä ei riitä. Kuten Vuoden nuori suunnittelija 2023 Henna Lampinen toteaa Mielinauha-kampanjassa: jokaisella keholla on oikeus olla arvokas ja muodikas. 

Mistä isojen kokojen pieni tarjonta johtuu?

Koska olemme vaatteiden jälleenmyyjä, ostamme vaatteet niitä valmistavilta vaatebrändeiltä – ja olemme riippuvaisia heidän kokovalikoimastaan. Vaatteen matka tilauksesta rekillemme kestää vajaan vuoden. 

Toisaalta tämä kokoihin liittyvä keskustelu ei ole meille uutta, sillä olemme jo vuosien ajan käyneet vuoropuhelua kokovalikoiman laajentamisesta yhteistyökumppaneidemme kanssa. Edelleenkään kaikilta edustamiltamme vaatebrändeiltä ei ole tällä hetkellä tilattavissa isoja naisten kokoja. On selvää, että tässä tilanteessa meidän on syytä pohtia, keiden kanssa haluamme jatkossa työskennellä – mitkä vaatebrändit ovat valmiita muutokseen tässä asiassa? 

Mitä pystymme jo nyt tekemään kokovalikoiman puolesta?

Jotta isojen kokojen löytäminen olisi helpompaa, loimme verkkokauppaan kategorian vaatteille, joita meiltä jo nyt löytyy isommassa koossa.  

Ostamme isoja kokoja suurimpaan tarjolla olevaan kokoon asti. 

Emme erottele pluskokoisia vaatteita omaksi erityismallistokseen, vaan tavoitteemme on tarjota kokoja pidetyimmistä vaatteista laajalla skaalalla, Kekäleen laatu- ja entistä tiukemmin vastuullisuuskriteerit täyttävissä tyyleissä. 

Kekäleellä on valikoimassa yli 100 tuotemerkkiä. Keskeinen vaikutusmahdollisuutemme on yhteistyö ja vuoropuhelu vaatevalmistajien kanssa. Tätä teemme yhä aktiivisemmin, jotta valikoima isojen kokojen osalta paranee. 

Lisäksi Kekäleellä on oma brändi nimeltään Sinnuu. Sen tuotteet suunnittelemme ja valmistutamme itse. Olemme jo brändin perustamisesta lähtien tehneet mitoitukset  suomalaiselle keholle paremmin istuvaksi. Kasvatamme parhaillaan Sinnuun naisten malliston tuotevalikoimaa kokoon 50 asti. Myymälöissämme isompien kokojen laajempi valikoima näkyy keväästä 2025 alkaen.  

Kaikkien kehojen mittasuhteet ovat erilaisia

Kokomerkintä ei kerro vaatteesta kaikkea, sillä kokotaulukot vaihtelevat brändeittäin – yhden brändin XL voi vastata toisen XXL:ää. Koko ei myöskään ole ainoa vaatteen istuvuuteen vaikuttava tekijä. Vaatteen väljyysvara ja leikkaukset vaikuttavat siihen, miten vaate istuu ja laskeutuu. Siksi sovittamalla vaatteesta saa aina parhaan käsityksen.  

Mittasuhteet vaikuttavat myös valmistukseen. Tästä näkökulmasta isot koot ovat brändeille usein myös kustannuskysymys. Ne vaativat enemmän saumoja ja työvaiheita, jolloin tuotteen valmistushinta nousee. Esimerkiksi kangaspakat ovat standardina 130–155 cm leveitä. Koon 52–54 naisten paidan rinnanympärys on leveämpi kuin 130 cm pakka, jolloin pakasta joudutaan avaamaan toinen pituus ja kangashävikkiä syntyy enemmän. 

Henkilökohtaisella palvelulla parhaaseen lopputulokseen

Parhaiten istuvan vaatteen löytää asiantuntevan palvelun avulla tuotteita sovittamalla. Henkilökuntamme tuntee valikoimamme ja osaa suositella erilaisille ihmisille sopivimmat tuotteet. Lisäksi henkilökuntamme voi tarvittaessa tilata tuotteita toisista myymälöistä tai tavarantoimittajilta, koska kaikkia kokoja ei aina ole saatavilla kaikissa myymälöissä. Asiakkaan on mahdollista varata myös henkilökohtainen aika Lempivaatevalmentajaltamme, jolloin valmistaudumme käyntiin kokoamalla asiakkaalle sopivat asukokonaisuudet valmiiksi. 

Henkilökuntamme kuuntelee asiakkaiden palautetta ja toiveita ja välittää niitä jatkuvasti ostajillemme. Asiakaspalautetta seuraamme aktiivisesti myös erilaisilla kyselyillä. 

Viimeisen silauksen tuotteille varmistaa kaikissa myymälöissä Kekäle Kanta-asiakkaille tarjottava ompelupalvelu. Sen avulla pienet muutokset vaatteisiin on mahdollista tehdä nopeasti ja edullisesti.

Julkaistu 14.5.2024